ASC 32 TATRA 138

12.10.2019 19:53

 

Všichni jste určitě všimli, že v posledních letech se po naší obci pohybuje požární vozidlo, které  se svým vzhledem vymyká dnešním standardům  a právě s historii tohoto dnes již unikátního automobilu bychom Vás rádi v krátkosti seznámili.

 

Jedná se o Automobilovou stříkačku cisternovou s čerpacím zařízením o jmenovitém průtoku 3200l/min. ve zkratce ASC 32 na podvozku legendární Tatry 138. Podvozek naší tatry byl vyroben v roce 1969 v N.P. Tatra Kopřivnice a jako celek spatřila světlo světa v roce 1970, když opouštěla brány vysokomýtského závodu N. P. Karosa jako ASC 32 Tatra 138. Žádnou velkou cestu do nové domoviny však podnikat nemusela, jelikož byla ihned zařazena k tehdejšímu podnikovému požárnímu útvaru N. P. Karosa Vysoké Mýto, kde sloužila až do roku 1988, kdy byla převedena k tehdejšímu dobrovolnému požárnímu sboru v Zámrsku a u nás bez nutnosti větších oprav sloužila až do roku 2015 jako prvovýjezdová cisterna. Přibývající roky však už na sobě nechávala čím dál více znát až nakonec jednoho podzimního dne roku 2015 zcela vypověděla službu a tím nám dala v podstatě jen dvě možnosti : sešrotovat, nebo generální oprava. Osud nám v té době zahrál do karet v podobě dotace na pořízení úplně nové cisterny, a tak bylo rozhodnuto o tom, že se pokusíme stařičkou Tatru , která celý svůj hasičský život pomáhala potřebným, zachránit a uvést ji do stavu v jakém v roce 1970 opustila brány výrobního závodu. Tímto rozhodnutím byla vytyčena cesta pro činnost našeho sboru v následujících dvou letech, kdy se pořád něco shánělo, opravovalo, demontovalo. Naštěstí tatra odolala moderním trendům zásahových vozidel a nebyly na ní provedeny téměř žádné zásadní úpravy a uvést ji do původního stavu nebylo z tohoto pohledu až tak složité. Jelikož auto sloužilo výhradně jen tady v okolí, tak se nakonec podařilo sehnat všechny věci, které  kdo kdy odmontoval a naštěstí schoval, aby se o 40 let později na auto mohly vrátit. Některé odborné práce, jako opravy karoserie a finální lakování jsme museli svěřit do rukou odborníků, ale i přes to členové našeho sboru na autě odpracovali více než 1000 hodin ze svého volného času. Naším cílem bylo , aby se Tatra poprvé ukázala na oslavách založení sboru dne 17.5. 2017, kde se mimo jiné předávala také nová cisterna, což se nakonec povedlo. Ale bylo to dramatické! Opravená Tatra poprvé vyjela z garáže pouhé 3 hodiny před začátkem oslav a nebylo vůbec jisté, zda se to stihne alespoň kosmeticky doladit, tak, abychom se s ní mohli pochlubit veřejnosti. 

Nakonec za  zvuku sirén a v oblaku nostalgického kouře přijela  po 47 letech  znovuzrozená Tatra před  náš krásný zámek, aby předala pomyslné žezlo své nové nástupkyni CAS 30, Tatra 815 - 7. Obrovské ovace veřejnosti a následné kladné komentáře byly jasným signálem, že se dílo povedlo.

V současné době v klidu odpočívá v garáži a jezdi se ukazovat pouze na společenské akce , kde je zájem o ni opravdu obrovský. Její fotografie vyšly už v několika odborných publikacích a jezdí si ji k nám fotografovat nadšenci z celé republiky. A to jsme s ní byli nejdále v Pardubicích, a i přes to se o ní ví po celé republice.

V letošnímroce naše "Babička Máňa" - tak ji nazval jeden z našich nejmladších příznivců, bude slavit 50 let. Jako dárek se od nás dočká dalších vylepšení, tak aby nám dalších minimálně 50 let ještě vydržela  a zachovala tak odkaz na počátky novodobé požární ochrany v naší republice.